Rabu, 07 November 2012

Sekilas tentang wanita yang sholehah & lelaki yang sholeh

Didalam Al-Quran dijelaskan bahwa laki-laki yang baik akan mendapatkan wanita-wanita yang baik dan begitu pula sebaliknya .( annur : 26 )

Cinta adalah fitrah manusia.
Rasa cinta dapat menjadi anugerah jika caranya sesuai dengan bingkai nilai-nilai ilahiyah. Namun, perasaan cinta dapat membawa manusia ke jurang kenistaan apabila digemburkan demi kesenangan semata dan dikendalikan nafsu liar.

Islam sebagai syariat yang sempurna, memberi koridor bagi penyaluran fitrah ini. Apalagi cinta yang kuat adalah salah satu tenaga yang dapat menguatkan hubungan seorang lelaki dan wanita dalam mengharungi kehidupan rumah tangga. Karena itu, seorang lelaki yang soleh tidak lari daripada proses memilih wanita untuk dijadikan pendamping hidupnya.

Bagi lelaki soleh dan wanita solehah mereka hanya akan bertindak dan mentadbir diri mereka dengan berpandukan syariat... mereka tidak terpengaruh dengan ideologi-ideologi yang bakal mengubah pemikiran manusia, mereka mungkin mempertimbangkan untuk mengasimilasikan beberapa falsafah yang bakal membawa manfaat kepad ummat manusia, namun apbila mencapai satu titik kritikal.. akal logik akan diketepikan dan mereka akan kembali kepada al-quran dan as-sunnah.. bukan lah bermaksud mereka mengetepikan al-quran serta sunnah dari awal, akan tetapi mereka terus bertebaran memajukan diri di muka bumi ini sehingga ketahap yang maksimum, iaitu tahap yang dibenarkan oleh al-quran dan as-sunnah.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar